søndag 22. mai 2011

Jord!

Jeg har beinhard jord på enkelte steder i hagen. Det er akkurat som om jorda puffer opp plantene av jorda, som feks. akeleiene. Sådde hvite akeleier for tre år siden og det blir aldri noe ordentlig av dem fordi jorda driver å knuffer dem opp sånn at rota ikke er i jorda. Plantene er små og pinglete og jeg tviler på at de kommer til å blomstre. Hva er poenget med det? Krokus har jeg også problemer med i enkelte avdelinger, løkene havner på overflaten av jorda (har forresten lest meg frem til at krokus kan finne på å gjøre det av helt fri vilje).

Løsning? Jordforbedring! Men pføy for en jobb! Tror jeg skal lure med meg gubben til fyllinga å få med meg et lass kompostjord derifra. Har hørt at den skal være super.

Foran huset, mest sannsynlig på kommunal grunn, har vi en skråning (eller kommunen har en skråning) som vi har ignorert i mange år nå. Men etter hinting fra en nabo tok jeg riva fatt og begynte å rake bort diverse gammelt planteavfall. Jorda under alt rasket var helt fantastisk! Svart som natten og super konsistens. Sånn jord vil jeg ha i resten av hagen! Det betyr bare en ting: jeg er nødt til å få den hersens komposten i gang sånn at den kan produsere det samme som Vår Herre har produsert nedi skråningen. Altså ikke bare skal jeg beskjære pent og luke og alt det andre jeg lovte, jeg skal sette meg inn i hvordan komposten fungerer. Med andre ord har jeg nok å gjøre denne sommeren og.

2 kommentarer:

  1. Det hørtes lurt ut med kompost! Kugjødsel er også en fin jordforbedring..:-)

    Ha en fin uke!

    Heleneklem

    SvarSlett
  2. Skal kjøpe kukompost straks! Vet du hvordan det er med hestegjødsel? Når bruker man det og fungerer det bra som jordforbedrer? Har god tilgang så det hadde vært praktisk og billigere ikke minst.

    SvarSlett