lørdag 11. april 2009

Vår?

Nå ser det ut til at det kanskje skal bli vår i nord og jeg har tatt sjansen på å så noen sommerblomster, grønnsaker, urter og stauder. Har observert at andre allerede prikler sine planter men siden jeg ennå ikke har drivhus er det ingen hensikt å så for tidlig, da står bare de små plantene inne i vinduskarmene og blir lengre og lengre fordi de strekker seg etter lys og blir etterhvert stygge og ikke minst svake. Så nå første er jeg i gang for alvor. Det er en fin miks av stauder og sommerblomster og en slags squash som på engelsk heter vegetable marrow men som jeg ikke finner hverken norsk eller latinsk navn på (ikke at jeg har prøvd så veldig da). Jeg har sådd som følger:
  • Akeleie, Aquilegia vulgaris 'Tower Mix' og 'Miss M.I Huish' og en sort jeg har høstet i hagen som er fiolett med hvit midte.
  • Blomkarse Tropaeolum majus 'Whirlybird Cherry Rose' og frø som jeg høstet av fjorårets hvite og nesten svarte blomster i høst, spennende og se hva slags farge de blir i år.
  • Blåpute, Aubretia x cultorum 'Red Cascade'
  • Blå hengelobelia, Lobelia erinus
  • Dufterter, Lathyrus odorata 'Windsor', 'Old Spice' og 'Solar Flare' samt ville dufterter i diverse farger fra Rara Växter Lathyrus ssp
  • Isop, Hyssopus officinalis
  • Kuletistel, Echinops bannaticus
  • Marrow Long Green Striped
  • Smalbladet timian, Thymus serpyllum L.
  • Primula, Primula x polyantha 'Silver Lace Black'
  • Sukkerert, 'Noorman' og 'Sugar Snap'
Det gjenstår enda å så en del stauder, i hovedsak stauder som jeg ikke tar sjansen på å forkultivere for tidlig inne (har tidligere år sittet inne i aprilsnøkoven og sett på at småplantene mine bare har visnet hen fordi jeg var for tidlig ute). De er Ridderspore, Delphinium hybridum 'Funeral Parlours' som er svart og en gul ridderspore, Delphinium semibarbatum , Rørblomst, Penstemon whippleanus 'Chocolate Drop'. Jeg må heller ikke glemme å forkultivere fennikelen ellers blir de vel ikke klare før snøen kommer igjen (det kan i teorien skje i september).

Grunnet plassmangel har jeg nå lest frøpakker og annen tilgjengelig informasjon med lupe for å vite hvem som vil sås når og i hvilken temperatur de spirer, hvor lang spiretid de forskjellige frøene har etc. Som dere forstår, her må det sås i omganger og samtlige frø blir truet til å spire fortere enn de egentlig kan for at jeg skal få unna en omgang sånn at neste omgang kan ta til. Litt mye styr men absolutt verdt alt.

Ute har det regnet i et par dager og veldig små flekker av hagen har kommet frem. Jeg har observert liv, bl.a. skvallerkål. Jaja...man kan jo alltids koke suppe på den. Var det ikke derfor den i sin tid ble innført til landet vårt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar