torsdag 30. april 2009

Løk

Sent i høst kjøpte jeg posevis med muscari, krokus og allium på tilbud. Snøen hadde lagt seg og det var tele i bakken, så jeg endte opp med å plante løkene i diverse utekrukker før jeg satte de ut i frosten med lyng som "lokk". Løken rakk ikke å danne røtter for jorden i pottene frøs med en gang men løken fikk en kald vinter og nå har den rotet seg og begynt å spire. Forsiktig gravde jeg opp løken fra pottene og plantet de forskjellige sortene der jeg vil ha de i hagen. Pottene mine vil jeg helst bruke til noe annet enn løk (og jeg har jo fått forbud mot å kjøpe flere potter) så jeg sto lengde og klødde meg i hodet og lurte på om det gikk an å flytte løken. Jeg bestemte meg for at det skulle gå fint, og dessuten hadde jeg ikke brukt en formue så da gjorde det ingenting om det gikk galt. Nå har jeg lest i ett eller annet hageblad at joda, det går an, bare man ikke skader røttene løken har etablert. Da blir det nok suksess!

Nå som det meste av snøen er borte titter det opp gule, hvite og blå krokus overalt i hagen. Vakre små vårtegn som har vært flinke til å spre seg. Litt artig er det også at gamle løk som har ligget i bakken uten å hverken spire eller blomstre de to foregående sesongene, nå har begynt å blomstre igjen når vi har gravd, gjødslet og forbedret jorda. Overalt dukker det opp krokus i alle mulige varianter som vi ikke har plantet.

Det er liv overalt i hagen nå men det ser ut til at vi har mistet en liten sak. I fjor kjøpte jeg en kjempeliten mynte som kommer fra fjellene i Kaukasus og som har vært prøvd ut i Skottland før men aldri i Norge. Plantet den med god drenering for den liker ikke å stå i vann, men jeg tror ikke den klarte seg. Den ser helt død ut. Jaja...man må nesten regne med det når man skal teste ut nye, rare sorter. Den var vakker til tross for at den var liten, kun 1cm høy og med lilla blomster på 1mm. Er også litt spent på dagliljen jeg fikk hos min kjære mor i fjor som hun rappet i hagen til min bestemor. Lurer på om vi plantet den på rett sted, men det vil kun tiden vise for fortsatt ligger det et lag snø over den, men kanskje er den borte i løpet av dagen i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar