onsdag 27. mai 2009

Primula!

Denne søtingen kjøpte jeg i Botanisk hage i fjor høst. Da var det bare grønne blader og jeg visste ikke hvor flott den skulle bli eller når den skulle blomstre. Det er en Primula macrophylla ssp. Moorcroftiana. Flere små primula har begynt å blomstre nå og hadde det ikke vært for at det regner på tvers så skulle jeg tatt bilder.

Veldig mye vær for tiden. Har hatt en lang periode med fantastisk solskinn men nå er altså det slutt for denne gang og det regner og blåser.

I dag trosset jeg vær og vind og hyrte meg godt for å plante noen planter jeg har kjøpt meg. Flere primula har kommet til samlingen min, men jeg husker ikke navnene for etikettene står ute sammen med plantene, en lilje Lilium 'Matrix' som er oransje er også kommet til og en lav ridderspore Delphinium 'Fountains Magic' (?) som er blå.

Endelig har primulaen jeg sådde for kjempe lenge siden begynt å spire. Gjett om jeg ble lykkelig! Det er en Primula x polyantha 'Silver Lace Black'. Nydelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar